تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری (آذربایجانی) در چیست؟

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری (آذربایجانی) در چیست؟

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری چیست؟ آیا زبان ترکی ایران یا همان آذری با زبان ترک‌های ترکیه یکسان است؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد. برای اینکه تفاوت بین این دو زبان را متوجه شویم؛ ابتدا باید تاریخچه، لهجه و گویش این زبانها را بررسی کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید و تا انتهای این نوشتار با آموزشگاه زبان های خارجه راستان همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین آموزشگاه زبان ترکی استانبولی در کرج

تاریخچه زبان ترکی استانبولی و ترکی آذری

ریشه این دو زبان یکی می‌باشد. تفاوت بیشتر در لهجه است. در قدیم این دو زبان شباهت‌های بیشتری با هم داشتند؛ اما پس از پایان عمر امپراطوری عثمانی، تفاوتهایی بین دو زبان استانبولی و آذری ظاهر شد. همچنین در گذشته به زبان ترکی استانبولی، ترکی عثمانی گفته می‌شد. در سال 1928 همزمان با جنبش زبانی، زبان ترکی دستخوش تغییرات زیادی شد و اصطلاحات و کلمات اصیل ترکی جای کلمات عربی و فارسی را گرفت. در طول زمان هر دو زبان ترکی استانبولی و آذری دچار تغییراتی شدند و کلمات زیادی به هر دو زبان افزوده شد.

بیشتر بخوانید : بهترین آموزشگاه زبان ترکی استانبولی در کرج + آموزش توسط اساتید حرفه ای

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری

زبان ترکی استانبولی و ترکی آذری در عین شباهت باهم تفاوتهایی نیز دارند. این دو زبان بیشتر در لهجه و گویش با هم متفاوت هستند. از طرفی حالت نوشتاری زبان ترکی استانبولی به شکل لاتین است. اما زبان نوشتاری ترکی آذری مانند زبان عربی می‌باشد. همچنین آواها و اصطلاحات این دو زبان نیز با هم تفاوت هایی دارند. در واقع کلمات در این دو زبان به شکل متفاوتی بیان می‌شوند. در ادامه مطلب توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه می‌دهیم.

مهمترین تفاوت‌های زبان تکری استانبولی با ترکی آذری

  • درک مشترک

فرد مسلط به زبان آذری صحبت‌های روزمره یک فرد استانبولی زبان را می فهمد. اما در مورد مکالمات با موضوعات تخصصی و مهم ممکن است شخص آذری متوجه معنای بسیاری از واژگان و جملات نشود.

  • تفاوت در گرامر

این دو زبان در گرامر، تفاوتهای کمی با هم دارند. مثلاً اگر یک شخص آذری بخواهد زبان ترکی استانبولی را آموزش ببیند، به علت شباهت های بین واژگان و گرامر، می‌تواند بسیار سریعتر از یک فرد غیر آذری این زبان را فرا بگیرد.

  • خط نوشتاری متفاوت

مهمترین تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری در شیوه نوشتن این دو زبان می‌باشد. ترکی آذری به زبان عربی و ترکی استانبولی به زبان لاتین نوشته می‌شود.

  • تفاوت در حروف 

در ترکی استانبولی حروف «خ» و «ق» دیده نمی‌شود. تعداد حروف الفبای زبان ترکی استانبولی 29 حرف و ترکی آذری 32 حرف است.

  • تفاوت در ضمائر 

زبان ترکی استانبولی با ترکی آذری در بخش ضمایر فقط در ضمیر اول شخص مفرد متفاوت است.

  • «من» در ترکی استانبولی = ben
  • «من» در ترکی آذری = mən
  • ضمیر اشاره در زبان آذری= həmin
  • ضمیر اشاره در زبان ترکی استانبولی: şu

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری (آذربایجانی) در چیست؟

تفاوت در حروف صدادار 

  •   حرف ترکی آذری o = حرف ترکی استانبولی  u
  • حرف ترکی آذری ö = معادل حرف ترکی استانبولی ü

تفاوت در حروف بی‌صدا 

  • تبدیل حرف ترکی استانبولی x به حرف آذری K در انتهای کلمات
  • تبدیل حرف ترکی استانبولی t به حرف آذری d در انتهای کلمات
  • تبدیل حرف ترکی استانبولی ç به حرف آذری c در انتهای کلمات
  • تبدیل حرف ترکی استانبولی p به حرف آذری b در انتهای کلمات
  • تبدیل حرف ترکی استانبولی k به حرف آذری g در انتهای کلمات

تفاوت‌ در پسوندها

  • پسوند‌” در”  در زبان ترکی استانبولی = ta te tan
  • ” از” در زبان ترکی آذری = den dan de da

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره زبان نرکی استانبولی /  الفبا و پایه زبان ترکی

یادگیری ترکی استانبولی و ترکی آذری

به طور کلی یادگیری ترکی استانبولی از یادگیری ترکی آذری مشکل تر می‌باشد. از طرفی زبان ترکی و زبان فارسی ریشه یکسانی ندارند و دارای تفاوتهایی قابل توجه هستند. شخصی که زبان مادری اش فارسی است، برای یادگیری زبان ترکی دچار چالش زیادی خواهد شد. زبان استانبولی کامل تر از زبان ترکی آذری می باشد و با یادگیری این زبان به آسانی می‌توانید با ترک زبانها و مردم کشورهایی مانند آذربایجان و ترکمنستان گفتگو کنید.

اگر قصد یادگیری زبان ترکی استانبولی را در بهترین آموزشگاه زبان ترکی در کرج دارید، در انتخاب موسسه آموزش زبان راستان تردید نداشته باشید؛ چرا که این مرکز آموزشی با داشتن تمامی معیارها و فاکتورهای یک آموزشگاه خوب به عنوان یکی از مراکز آموزش زبان قدیمی و معروف در شهر کرج در منطقه درختی شناخته شده است.

ترکی استانبولی را در آموزشگاه راستان بیاموزید

در مقاله فوق در خصوص تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری صحبت شد. همانطور که گفته شد بیشترین تفاوت این دو زبان در نوشتار آنها می‌باشد. به طور کلی باید گفت دو زبان ترکی آذری (آذربایجانی) و ترکی استانبولی تفاوت های چندانی ندارند و در واقع لهجه‌های متفاوت زبان ترکی محسوب می‌شوند.

اگر میخواهید جهت سفر به کشور ترکیه یا اشتغال و تحصیل در این کشور، زبان ترکی استانبولی را به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن فرا بگیرید؛ شرکت کردن در دوره ها و کلاس های آموزشی زبان ترکی در آموزشگاه راستان میتواند بهترین انتخاب شما باشد.

شما میتوانید بسته به نیاز و تمایل خود در کلاس های گروهی، خصوصی و نیمه خصوصی زبان ترکی در آموزشگاه راستان شرکت کنید. آکادمی تخصصی راستان برای آن دسته از زبان آموزان که امکان حضور در مکان موسسه را ندارند؛ دوره های آنلاین با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت را برگزار میکند. زبان آموزان از سراسر ایران میتوانند از شرکت در دوره های آموزش آنلاین در این مرکز آموزشی بهره مند شوند و شاهد کیفیت بالای آموزش آنلاین در این آموزشگاه معتبر و برجسته باشند.

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری (آذربایجانی) در چیست؟

دریافت مشاوره رایگان از موسسه راستان

 مجموعه راستان در منطقه درختی کرج با برگزاری کلاسهای آموزش زبان ترکی استانبولی با بهره گیری از اساتید با تحصیلات عالی و مرتبط و با سابقه فراوان در زمینه آموزش زبان ترکی در خدمت زبان آموزان عزیز می‌باشد. شما با شرکت در این کلاسها می‌توانید به راحتی بر این زبان تسلط پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر با آموزشگاه زبان راستان تماس بگیرید.

مناسب ترین میزان شهریه و کیفیت بالای خدمات آموزشی را تنها در موسسه راستان، بهترین آموزشگاه زبان شهر کرج بیابید و یادگیری زبان ترکی استانبولی با بروزترین متدهای آموزشی را با موسسه آموزش زبان راستان تجربه کنید.

تماس با مشاورین آموزشگاه راستان

  • مشاوره: 09011778071
  • ساعت کاری: هفت روز هفته، از 10 صبح تا 10 شب
  • در صورت عدم تمایل به تماس تلفنی، در واتس اپ پیام دهید

مشاوره کاملاً رایگان است!

پانوشت : تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری، مدت یادگیری زبان ترکی استانبولی، کتب تدریس ترکی استانبولی، هزینه کلاس ترکی استانبولی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ تماس بگیرید